sobota 8. června 2013

Špaldovo-celozrnné kynuté koláčky






Ráda bych zde na blogu založila složku Děti v kuchyni. Budu zde dávat recepty, se kterými mi moje děti budou pomáhat. Děti do kuchyně patří. A je dobré, když vidí, z čeho se dané jídlo připravuje, když si vše osahají a postupně i ochutnávají. Věřte, že nepořádek v kuchyni budete dlouho uklízet. Ale i úklid můžete provádět společně.

Pro první recept jsem se inspirovala u Kivi, která ve svých receptech ráda používá špaldovou mouku, což je mi blízké. Když jsem tyto koláčky uviděla, hned jsem věděla, že dětem budou chutnat. A nespletla jsem se. Kdyby mohly, tak je snídají, obědvají i večeří. Což by myslím nebyl problém, z uvedeného množství jsme napekli 33 koláčků. Jsem ráda, že moje děti chápou, že bloguju a tím pádem ty nejhezčí a nejpovedenější dobroty mi nechají nejdříve vyfotit, než je s chutí sní!

A s čím mi pomáhaly? Vážily, míchaly, hlídaly kvásek, tvořily z těsta kuličky, počítaly koláčky a samozřejmě ochutnávaly.






Ingredience:


250 g celozrnné pšeničné mouky jemně mleté
250 g špaldové mouky jemně mleté
300 ml vlažného mléka
150 g rozpuštěného másla
70 g třtinového cukru
1 vejce + 1 vejce na potření
21 g droždí
1 lžička soli

Maková náplň:
100 g mletého máku
150 ml mléka
1 lžíce medu

Tvarohová náplň:
1 vanička tvarohu
1 lžíce pudinkového prášku
1 lžíce medu



Postup:


Do menší mísy dáme lžíci pšeničné mouky, lžíci cukru a teplé ohřáté mléko. Rozdrobíme droždí a promícháme. Necháme na teplém místě 15 minut vzejít kvásek.




Do velké mísy dáme obě mouky, cukr, sůl a promícháme. Pak přidáme rozpuštěné máslo, vejce a kvásek a pomocí vařečky uhněteme hladké těsto. Necháme přikryté čistou utěrkou v teple kynout 1 hodinu, aby zdvojnásobilo svůj objem.

Mezitím si připravíme náplně. 
Maková náplň - mléko přivedeme k varu, přidáme mák a chvíli povaříme. Ještě teplé osladíme medem a necháme vychladnout.
Tvarohová náplň - tvaroh smícháme v misce s pudinkovým práškem a medem.




Po vykynutí těsta z něj oddělíme lžící asi 25 g těsta a uválíme pomocí rukou kuličku. Takto zpracujeme celé těsto. Kuličky přeneseme na plech vyložený pečícím papírem a na každou kuličku zatlačíme pomocí menší skleničky, abychom vytvořili důlek s okraji. Důlky plníme připravenou směsí. Na jednom plechu lze upéct až 12 koláčků.


 

Na závěr koláčky pomašlujeme vejcem a necháme na plechu ještě 15 minut nakynout. Pečeme při 180stupních 15 minut, pak ztlumíme na 170 a dopečeme dalších 10 minut dozlatova.








25 komentářů:

Týna řekl(a)...

Moc se vám povedly! :P

Blondy řekl(a)...

Vypadají krásně! A na kolik koláčku to těsto vyšlo? :)

Zdravá máma řekl(a)...

Blondy, 33 koláčků;-)

B* řekl(a)...

vypadají kráásně :)

Kim řekl(a)...

Jéé, ty vypadají nádherně! Mám úplně chuť si upéct vlastní :)

Alizia řekl(a)...

Na ty mám taky zálusk :-)

Zdravá máma řekl(a)...

Děkujeme všem za komentáře:-)

kivi řekl(a)...

jéé Ty jsou krásné, moc se Ti povedly!

Zdravá máma řekl(a)...

Díky Kivi;-) moooc chutnaly!

Pauline W. řekl(a)...

Mňaaam, co nejdříve je vyzkouším! :)

Terez (sweet melange) řekl(a)...

vypadá to krásně, někdy zkusím :)

Anonymní řekl(a)...

zkousim..mam je v troube! mnam mnam :-) diky za recept

Zdravá máma řekl(a)...

Pro moje děti jsou tyto koláčky nejoblíbenější!

Unknown řekl(a)...

Teda, vypadají nádherně! Nám by teda stačila poloviční dávka, to by neměl být problém, rozdělit suroviny na polovinu že? (vejce teda celé) :-)
Jen místo té špaldové bych asi použila hladkou bílou, přestože ačkoli ji téměř nepoužívám, kilo špaldové necelozrnné stojí u nás 70 Kč :-( Paradoxně celozrnná špaldová jen 35 :-(

Zdravá máma řekl(a)...

Dobrý den, určitě poloviční dávka postačí:) Ano, suroviny rozdělte napůl a vejce dejte menší celé. Používám celozrnnou špaldovou - musím dopsat. Kupuji ji tedy za tu vyšší cenu, samozřejmě lepší když je v akci:) Můžete pak použít do palačinek či muffinů. Najdete na blogu. Ať chutná!

Anonymní řekl(a)...

Muzu dat misto trtinoveho cukru med?

spck řekl(a)...

Dělala jsem včera z poloviční dávky (říkala jsem si, co ve dvou budeme dělat třiatřiceti koláčky?:) Náplň aronie+mák+trocha cukru. Množství vyšlo na 16 ks. Teď už leží na talíři poslední tři, tak jsou vynikající!. Děkuji za recept.

Anonymní řekl(a)...

Můžu se, prosím, zeptat, jak koláčky uchovávat, aby nezvrdly? Jinak děkuji za úžasný recept! ;-) Nika

Zdravá máma řekl(a)...

Dobrý den, Niko, uchovávat klasicky jako jiné pečivo, koláče. Určitě zakryté.

Anonymní řekl(a)...

Dneska jsem je upekl, přesně za dvě hodiny bylo vše umyto, uklizeno a na stole voněly dva plechy skvělých koláčů.
Oproti receptu jsem třetinu množsví másla nahradil sádlem, z celkového množství celozrné hladké jsem cca 30g nahradil žitnou. Kdybych měl rum, dal bych ho kapku do tvarohové náplně.
A protože mám mák rád, vystačilo mi předepsané množství cca na polovinu koláčů, takže jsem pak improvizoval povidly a marmeládou.
Taky jsem neměl droždí, tak jsem tam dal sáček sušeného a bylo to ok.
Každopádně děkuju za recept, protože jako amatérovi se mi to povedlo a chutnaly všem. Manželka by bývala chtěla víc sladkou makovou náplň /možná tak lžíci a půl medu/, ale mě to tak vyhovovalo.

Anonym řekl(a)...

Měla jste je taky tvrdší? Jinak chuťově super a dělala jsem je se stevii.

Anonymní řekl(a)...

Díky za vynikající recept, koláčky už jsem pekla několikrát, vždy byly jemné a nadýchané, což u špaldové mouky není samozřejmé. Vyzkoušela jsem i variantu s ovocem (švestky, meruňky), pod které schovám trochu vanilkového pudinku.

Anonymní řekl(a)...

Dnes jsem pekla vynikající ����děkuji za recept

Anonymní řekl(a)...

Uzasne, nadychane! Jsem zvedava, kdy mi ztvrdnou 😄

Alenka inWonderland řekl(a)...

Děkuji za recept. To těsto je naprosto dokonalé! Koláčky jsou skvělé i druhý den. 👏🤤